Jobbik : Csökkentené a Jobbik az üzemanyagok ÁFA-tartalmát |
Csökkentené a Jobbik az üzemanyagok ÁFA-tartalmát
2011.01.12. 07:31
Az üzemanyagok kiskereskedelmi ára az elmúlt időszakban jelentősen megemelkedett. Ebben a világpiaci kőolajárak növekedése mellett jelentős szerepet játszott az is, hogy 2009 júliusában az üzemanyagok jövedéki adója literenként 5.5 forinttal emelkedett.
Az üzemanyagok ÁFA-terhe egyidejűleg 20-ról 25 %-ra változott. 2010. január 1-től újabb, ezúttal differenciált adóemelésre került sor, ekkor a benzin jövedéki adója 11 forinttal, a gázolajé pedig 6.85 forinttal emelkedett - idézi fel az üzemanyagár rekordok előzményeit Volner János.
A Jobbik most beterjesztett törvényjavaslata a szocialista kormány által hozott, az üzemanyagok árában érvényesülő megszorító intézkedések hatásait igyekszik részben kompenzálni az üzemanyagokat terhelő ÁFA kulcsának 25%-ről 18%-ra csökkentése révén.
A képviselő szerint az üzemanyagokat terhelő áfa csökkentésénél figyelembe kell venni, hogy az elmúlt időszakban jelentősen visszaesett az eladott üzemanyag mennyisége. Ezzel párhuzamosan - nem kis részben az adóemelések folyományaként - tömeges méretűvé vált a szomszédos országokba irányuló üzemanyag-turizmus, valamint a Magyarországot átszelő tranzitforgalom résztvevői sem Magyarországon tankoltak a magas üzemanyagárak miatt – mutat rá Volner János.
A politikus rávilágít: az üzemanyag-csempészet miatt erősödő feketegazdaság és a közúti áruforgalomban résztvevők külföldi tankolásai miatt a magyar költségvetés jelentős veszteségeket szenved el.
A magyar nemzetgazdaság versenyképességének megőrzése, valamint az emelkedő kőolajárak miatt bekövetkező kereslet-csökkenés miatt is indokolt a javaslatban foglalt adómérséklés. Amennyiben a törvényjavaslatot az Országgyűlés támogatja, egyes szomszédos országok esetén akár meg is fordulhat az üzemanyag-turizmus jelenlegi iránya, további adóbevételekhez segítve a magyar államháztartást – foglalja össze a javaslat elfogadása esetén várható kedvező hatásokat a Volner János.
Hozzátehetjük, hogy a javasolt adócsökkentés egy 370 Ft-os literenkénti ár esetén kb. 20 Ft áresést jelentene, ami szépségtapasznak és egy jó irányba tett első lépésnek ugyan jó, de kevés. Csonkaország minden szomszédos államában még ezt beszámítva is olcsóbb, vagy ezzel egyenlő mértékű lenne az üzemanyag ára, leszámítva Kárpátalját, ahol jelenleg is bőven 200 Ft alatt van. Az üzemanyagkeresletet csak egy nagyobb arányú árcsökkentéssel lehetne biztosítani, ami a benzinturizmusból és a megemlekedő belföldi fogyasztásból bőven visszatérülne, erre helyesen mutatott rá a Jobbik politikusa.
|